FIGURES OF CONSTRUCTIONS – Esben Klemann/Patrick Cornillet. 4.10. – 10.11.18. Fernisering 4.10. kl. 17-20

  • Patrick Cornillet, 'Heavy Light 1', olie på træ, 140 x 219 cm
  • Patrick Cornillet, olie på træ, 219 x 140 cm
  • Esben Klemann: Uden Titel, 2014. Stentøj. 23 x 17 x 17 cm.
  • Esben Klemann: Uden Titel, 2014. Stentøj. 40 x 40 x 40 cm.
  • Patrick Cornillet: Heavy Light 2. Olie på træ. 99 x 120 cm.
  • Esben Klemann: Uden Titel. Stentøj. 32 x 20 x 20 cm.
  • Patrick Cornillet: Heavy Light 4. Olie på træ. 42 x 54 cm.
  • Esben Klemann: Uden Titel, 2010. Stentøj. 20 x 45 x 20 cm.

FIGURES OF CONSTRUCTIONS – Esben Klemann/Patrick Cornillet

4.10. – 10.11.18.

I Birthe Laursen Art Room udstiller Esben Klemann (DK) og Patrick Cornillet (F) sammen for første gang. Fælles for de to kunstnere er interessen for arkitektoniske konstruktioner. Begge kunstenere arbejder med form, struktur og opbygning, men de gør det i forskellige medier. På udstillingen viser Klemann et udvalg af sine keramiske værker, mens Cornillet viser maleri.

I en række gitterkonstruktioner i ler eksperimenterer Klemann med klassiske skulpturelle problemstillinger såsom massefylde, overflade og rumlighed. I værkerne på udstillingen bygger han konstruktioner op uden en solid kerne og arbejder i stedet med hule eller delvist hule geometriske former med røde, sorte, grå og hvide glasurer. Det kan opleves i det 3.dimensionelle keramiske værk, hvor en bjælke i ler har fundet dens vej ind i den spinkle gitterkonstruktion. Andre af Klemanns konstruktioner rejser sig i rummet som små fine buer eller trekanter, der skaber et hulrum og mest af alt er til stede som én stor overflade. Som en væsentlig del af udstillingen er en bordopstilling, hvorpå værkerne synes at glide sammen og påvirke hinanden samt på uprætentiøs facon invitere til at gå på opdagelse blandt fuldendte keramiske konstruktioner, skitser i beton og andre materialiserede idéer. Typisk for Klemanns praksis er tydelige processpor i materialet, der vidner om at alting starter ét sted med en idé, og at han lader værket vokse frem, så det i det færdige værk kan fornemmes, hvad materialet har været igennem. Klemann udfordrer også den klassiske stuk i Birthe Laursen Art Room. I et hjørne af lejligheden tilføjer han en formmuterende stuk og lader en uforudsigelig skulpturel konstruktion blande sig med lejlighedens nuværende stuk af blomsterbrokader og linjeforløb.

Cornillet maler intense billeder af arkitektoniske former i beton. Han viser os en tilsyneladende håndfast og solid verden, men blot fragmenter af den. I flere af hans malerier møder vi bygninger uden reelle vægge, ufærdige konstruktioner eller ubeboelige huse, der hverken har ind- eller udgange. Der er ingen mennesker til stede i Cornillets konstruktioner, og mange af malerierne rummer en let surrealistisk og gådefuld stemning. I enkelte billeder står der på mystisk vis en enlig stol, hvilket vidner om mulig menneskelig tilstedeværelse og samtidigt giver en forståelse for skalaforhold. Cornillet maler med udgangspunkt i et fotografisk forlæg, som han selv har taget eller fundet i magasiner, på nettet eller i aviser. Han har dog aldrig dyrket det fotorealistiske maleri, tværtom er det motiverne, der interesserer ham. Motiver som han først bearbejder digitalt og derefter oversætter til maling på træplader. Cornillet påfører malingen med forskellige redskaber og efterlader gerne synlige penselstrøg, spor efter en spartel ligesom farverfelter ofte støder skarpt op mod hinanden og danner abstrakte møder mellem form og farve.

Der er noget umuligt over de to kunstneres konstruktioner, som når Klemanns keramiske værker folder og holdes sammen på måder, der virker naturstridigt for leret som materiale og når papirtyngde betonformer i Cornillets maleri ender ufuldstændigt i den blå luft. Klemann laver skulptur, der udfordrer leret som materiale, mens Cornillet med sin påføring af maling og valg af motiv udfordrer maleriets rum.